Cannot open file (/var/www/vhosts/visionatmedia.nl/httpdocs/backups/.htaccess)Cannot write to file (/var/www/vhosts/visionatmedia.nl/httpdocs/backups/.htaccess) Wat is Do It Yourself distributie?

Wat is Do It Yourself distributie?

Post image for Wat is Do It Yourself distributie?

by Chai Locher on November 19, 2010

Internet verandert het bekijken van audiovisueel materiaal radicaal. Doorsturen, verwijzen, aanraden, het gebeurt allemaal met een muisklik. Daardoor wordt het mediagebruik meer en meer peer to peer, zoals dat heet. Je kijkt het youtube-filmpje dat je doorgestuurd krijgt van je vrienden, je download de muziek waarover in jouw sociale netwerk gesproken wordt, en je kijkt de film die aangeraden wordt door je ‘hobby-genoten’.
Deze ontwikkelingen geven de onafhankelijke filmmaker enorme mogelijkheden. Niet langer ben je afhankelijk van bioscooprelease of tv-uitzending voor het verspreiden van je werk. Deze distributiemethodes worden onderdeel van een veel bredere verspreiding van je verhaal.

In de VS wordt al veel geëxperimenteerd met deze ontwikkeling. De independent filmmaker voelt zich meer en meer verantwoordelijk voor de distributie van zijn eigen werk. Ze zoeken hun core audience, en voeden dat met relevante informatie, creëren een groepsgevoel rondom de film, zelfs als die nog in een prille ontwikkelfase is. Ze gebruiken de input van die groep voor het ontwikkelen van hun filmideeën, schakelen de volgers in bij het financieren van het productieproces, en verspreiden de film zodra die af is direct onder hun fans. Op die manier werken ze aan een buzz rondom de film, waarvan vervolgens weer gebruik gemaakt wordt in de traditionele distributie via bioscoop en televisie.
De bouw van deze persoonlijke relatie met het publiek is de kern van de zogenaamde ‘grass roots distributie‘. Regisseurs voeden hun fans met details over hun films, zoals persoonlijke antwoorden, of achtergrondartikelen en deleted scenes. Ze geven overzichten van geplande screenings (of organiseren die op inschrijving), bieden merchandising, dvd’s met of zonder extra’s, enz. De mogelijkheden zijn eindeloos.

De strategie die je als filmmaker hiervoor ontwikkelt verschilt per project en filmmaker. Het brengt ingewikkelde keuzes met zich mee. Hoe zet je je project neer, hoe maak je gebruik van de mogelijkheden die internet geeft? Maak je een speciale website, maak je gebruik van de facebooken, twitters en linkedins van deze wereld? Hoe benader je je publiek, hoe maak je gebruik van hun enthousiasme en kennis, hoe bedank je je publiek voor de input die ze geven? Hoeveel tijd besteed je aan dit (nieuwe) deel van je beroep zonder dat het ten koste gaat van je andere werkzaamheden, en hoe zorg je dat je met die tijd ook een boterham kunt verdienen?
Elke filmmaker hanteert daarbij zijn eigen aanpak, omdat geen film hetzelfde is, en geen core audience op dezelfde manier reageert. Inmiddels zijn uit de verschillende succesverhalen wel een aantal Golden Rules en Tips ’n’ Tricks te destilleren. Daarover binnenkort meer op dit blog (of schrijf je in voor de Crash Course).

Previous post: