Cannot open file (/var/www/vhosts/visionatmedia.nl/httpdocs/backups/.htaccess)Cannot write to file (/var/www/vhosts/visionatmedia.nl/httpdocs/backups/.htaccess) Verslag Jon Reiss workshop mei 2010

Verslag Jon Reiss workshop mei 2010

Post image for Verslag Jon Reiss workshop mei 2010

by Chai Locher on May 19, 2010

Hier is een verslagje van de workshop die Jon Reiss 12 en 13 mei in Amsterdam gaf.

Jon begon zijn verhaal met een schets van het instorten van de traditionele film sales markten voor documentaires. Bomb it, zijn documentaire over de wereldwijde graffiti cultuur draaide  op een groot festival. De film werd goed bezocht, elke screening stonden er lange rijen voor de bioscoop. Hij had toen wel gehoord van het direct aan je publiek verkopen van je film. Maar hij verwachtte een mooie sales deal aangeboden te krijgen, en wilde die niet op voorhand in gevaar brengen door zijn publiek al DVD’s aan te bieden met het risico dat de film al op het web gezet zou worden. De sales deal bleef echter uit. En een week later stond de film alsnog op het web.
In de maanden daarna zag hij op elk groot festival dat de tijd van de grote wereldwijde sales deals voorbij was. (Hierover wil ik overigens meer weten. Als er Nederlandse sales agents en/of producenten onder de lezers zitten met ideeën hierover laat het me weten.) Hij besloot zijn oude punkrocker-attitude uit de jaren 80 af te stoffen en guerrilla style z’n film naar zijn publiek te brengen. Met advies van onder andere DIY distributie goeroe Peter Broderick begon hij aan een uitgebreide strategie van DVD-sales, separate rights deals, live events en merchandise sales.
De ervaringen die hij daarbij op deed verwerkte hij in zijn boek Think outside the box office: the ultimate guide to film distribution and marketing for the digital era en zijn de basis van de workshop.

Jon praat als een New Yorker, staccato en snel. Nog voor de koffiepauze had hij zichzelf geïntroduceerd, en drie belangrijke concepten neergezet:
-De independent filmmaker moet zelf de regie houden over de distributie van zijn film. Hij moet zijn creativiteit ook op dat gebied gaan inzetten. “50% van je tijd en geld gaat naar film maken, de andere 50% gaat naar het naar je publiek brengen van je film,” aldus Jon.
-Per project en per fase moet er een mix gemaakt worden van Zelf Doen (Do It Yourself, DIY, de paraplu-term waarmee deze hele ontwikkeling aangeduid wordt), uitbesteden aan de bestaande sales en distributie bedrijven, en/of een combinatie hiervan (Hybrid distribution, zie ook onze post over Peter Broderick, die deze term verzon.)
-Echt DIY kost veel tijd en constante aandacht. Daarvoor heb je hulp nodig. Daarvoor heeft Jon de functie Producer of Marketing and Distribution bedacht. Hij legt uit dat deze nieuwe manieren van distribueren al beginnen vanaf de eerste idee-ontwikkeling. In een heel vroeg stadium kun je het web gebruiken voor het opbouwen van je publiek. De PDM zorgt er voor dat dat ook echt gebeurt. Hij/zij overziet het geheel, en zorgt voor de juiste publiciteitsmaterialen, varierend van digitaal beeldmateriaal voor verschillende online publicaties, tot regelmatige posts op blogs.

(In de zaal claimde Errol Nayris dat hij de eerste is die als PDM in Nederland aan het werk is voor speelfilms. Hij werkt onder andere aan de online aanwezigheid van Pizzamaffia. Zie hier voor zijn website.)

Jon had zijn social media advisor Sheri Candler meegenomen. Zij helpt hem zijn online aanwezigheid op de juiste manier neer te zetten. Tijdens zijn presentatie zat ze op de eerste rij en twitterde de nieuwste inzichten de wereld in. De tweede helft van de ochtend gaf ze een presentatie over social media. Ze liep de verschillende platforms langs (Facebook, Linkedin etc.). Haar motto: als je online een specialist wilt zijn op een onderwerp dan moet je elke dag meedoen in de conversaties die gaande zijn. Je moet reageren op vragen en opmerkingen van anderen, je moet je verschillende communities je kennis aanbieden. Op Facebook moet je minimaal elke dag iets zetten dat er toe doet. Op een blog minimaal elke week. En alleen relevante info.
Ze benadrukte dat je  twee dingen in gedachte moet houden:
-Zie het als een gewone conversatie. Dus als je nieuw bent in een groep ga dan niet meteen heel hard roepen en jezelf verkopen. Kijk eerst eens wat de sociale codes zijn in die groep.
-Bedenk dat alles dat je publiceert gevonden kan worden tot in de lengte der dagen. Dus als je boos bent ga dan eerst even een ommetje lopen.

Na de lunch besprak Jon zijn visie op de theatrical release. Even steekt de activist in Jon de kop op: “We as film makers have to reclaim the theatrical.” Theatrical is uiteindelijk waar het emotioneel om blijft draaien, omdat het appelleert aan de oeroude notie van verhalen vertellen rond het kampvuur, aldus Jon. Dus dat wil je publiek. Als je zelf de regie over je distributie houdt kun je zelf screenings organiseren. In de enorme hoeveelheid aanbod werkt het het beste om dit one-off’s te maken. Dus niet de hele week elke avond, maar een uniek event op alleen dat ene specifieke moment. Op die manier zullen minder mensen het kijken van je film voor zich uit schuiven. Daarbij werkt het goed om je event speciaal te maken. Door speciale evenementen van te maken (vertoning met regisseur, met ster van de film, met debat erbij, met weet-ik-wat, een Steinway piano-optreden zoals bij Note by Note) kun je je publiek bedienen.

Een groot deel van de middag besteedde Jon aan het bespreken van zijn visie op copyright issues. In de DIY distributie is het van belang om separate rights deals te maken, en liefst non-exclusive. Als je al je rechten weg geeft blijft er weinig regie over je distributie meer over. Dus probeer je distributie van streaming content te scheiden van downloadables en Video on Demand (VoD) en misschien ook nog wel per werelddeel als dat lukt. Het gevolg is wel dat je een enorme hoeveelheid contracten krijgt waarin je het overzicht moet houden.
Hij ging in op de verschillende platforms voor VoD waarmee hij werkt. Een vrij gedetailleerd verhaal, waarin zelfs de juiste titel van je film het verschil kan maken van een goede of slechte deal. De meeste VoD portals hebben een scherm met een lijstje titels op alfabetische volgorde (net als in de goede oude Gouden Gids-tijd). Hoe verder in het alfabet hoe meer keren een potentiële kijker moet klikken, en dat doet die potentiële kijker niet, dus wil je bovenin het rijtje.

Voor Bomb it maakte Jon een lange lijst van aparte deals, onder andere voor een serie van anderhalve minuut lange webvideo’s als episodes.
Daarvoor re-edit hij materiaal dat hij al had. Daarnaast geeft het hem de gelegenheid nieuwe verhalen te filmen voor Bomb it II.
Hij werkt ook aan een koffietafel boek over graffiti en aan een iphone app die je in elke stad naar de coolste graffiti zal leiden.

Het is dat we aan het eind van de middag de zaal moeten verlaten. Jon heeft nog honderden verhalen, tips en tricks en de deelnemers zijn geïnspireerd. Al sluit niet altijd alles wat hij vertelt aan op de Nederlandse productie-realiteit. (Het wordt tijd om daarover meer in detail te schrijven. Na mijn vakantie kom ik hier op terug.)

De volgende dag geeft Jon een aantal filmmakers tailor made advies. Puttend uit een lange lijst voorbeelden laat hij regisseurs Jean Hellwig, Peter Wingender en Jan van den Berg mogelijkheden zien om hun projecten nieuwe distributie-kansen te geven.

Na afloop eten Jon, Sheri en ik wat. Jon vertelt dat hij zijn tijd het liefst zou verdelen tussen meer graffiti-films maken en de DIY kennis verspreiden. Hij schrijft inmiddels aan een aantal updates van hoofdstukken uit zijn boek. Hij vertelt over zijn plannen om een meerdaagse training op te zetten voor PDM’s. En hij heeft een serie van workshops gepland in steden over de hele wereld. Maar eerst vertrekt hij naar Israël om onder andere de graffiti in de bezette gebieden te filmen.
Als we na afloop langs de net opgekalefaterde gevel van krakersbolwerk Frankrijk lopen vertelt hij dat Amsterdam één van zijn favoriete steden is.
We spreken af dat we over een aantal maanden proberen hem weer naar Nederland te halen.

Voor wie meer wil weten over deze ontwikkelingen, stuur een mailtje naar infoatvisionatmediadotnl of schrijf je in voor onze mailing list.

Deze post werd eerder gepubliceerd op www.chailocher.nl

Previous post:

Next post: